Wat is digitale geletterdheid?

Digitale geletterdheid gaat over alle vaardigheden en kennis die je nodig hebt om je in de huidige samenleving te kunnen redden. Curriculum.nu heeft het als volgt omschreven:

Digitale geletterdheid heeft als doel om leerlingen op eigen kracht te leren functioneren in een samenleving waarin digitale technologie en media een belangrijke plaats hebben.

Wat is digitale geletterdheid nu precies?  

Digitaal geletterd ben je als je de volgende negen kerndoelen beheerst:

1: Digitale systemen

De leerling leert digitale systemen functioneel in te zetten.

2: Digitale media & informatie

De leerling leert doelgericht het digitale media- en informatielandschap te navigeren voor het verwerven en verwerken van informatie.

3: Veiligheid & privacy

De leerling leert veilig om te gaan met digitale systemen, data en de privacy van zichzelf en anderen.

4: Data

De leerling verkent hierin het gebruik van data en dataverwerking. Ze leren onder andere:

  • beschrijven hoe informatie tot stand komt door data doelgericht te verzamelen, te structureren en te verwerken;
  • uitleggen hoe de resultaten van dataverwerking afhankelijk zijn van de herkomst, juistheid en volledigheid van de gebruikte dataset;
  • gebruiken van een dataset om een vraag te beantwoorden;
  • beschrijven van het gebruik van data in de eigen omgeving;
  • reflecteren op het feit dat de gebruiker van digitale technologie bewust en onbewust data achterlaat en dat die door anderen gebruikt kunnen worden.
5: Artificiële intelligentie (AI)

De leerling verkent hierin hoe AI-systemen werken.

6: Creëren met digitale technologie

De leerlingen experimenteren hierin met digitale middelen om gedachten, ideeën of gevoelens uit te drukken. Ze leren onder andere:

  • gevorderde presentaties te maken;
  • over auteursrechten en bronvermelding;
  • alles over het de do’s en don’ts van contentcreatie op Social media.
7: Programmeren

De leerlingen experimenteren hierin met coderen.

8: Digitale technologie, jezelf en de ander

De leerlingen leren hierin online communiceren en handelen op respectvolle en verantwoorde wijze. Dit domein bestaat onder andere uit lesonderdelen die vallen binnen mediawijsheid en burgerschap.

9: Digitale technologie, de samenleving en de wereld

De leerlingen verkennen hierin onder andere de invloed van de mens op de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media en andersom. Maar ook:

  • verkennen hoe digitale technologie en media sociaal welzijn en sociale inclusie beïnvloeden;
  • redeneren over de kansen en risico’s van het gebruik van digitale technologie in de nabije omgeving;
  • verkennen wat de effecten zijn van digitale technologie op de ecologie.
Curriculum
Leerlingomgeving DIGIT

Digitale systemen

De leerling leert digitale systemen functioneel in te zetten. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Omgaan met de computer
  • Tekstverwerken
  • Presenteren
  • Beeldbewerken
  • Videobewerken

Digitale media en informatie

De leerling leert doelgericht het digitale media- en informatielandschap te navigeren voor het verwerven en verwerken van informatie. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Zoeken
  • Bronnen
  • Stappenplan
Infovaardigheden
Mediawijsheid DIGIT

Veiligheid en privacy

De leerling leert veilig om te gaan met digitale systemen, data en de privacy van zichzelf en anderen. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Sociale media
  • Veilig internet
  • Online pesten
  • Sexting

Data

De leerling verkent hierin het gebruik van data en dataverwerking. Ze leren onder andere:

  • beschrijven hoe informatie tot stand komt door data doelgericht te verzamelen, te structureren en te verwerken;
  • uitleggen hoe de resultaten van dataverwerking afhankelijk zijn van de herkomst, juistheid en volledigheid van de gebruikte dataset;
  • gebruiken van een dataset om een vraag te beantwoorden;
  • beschrijven van het gebruik van data in de eigen omgeving;
  • reflecteren op het feit dat de gebruiker van digitale technologie bewust en onbewust data achterlaat en dat die door anderen gebruikt kunnen worden.
workshop microbit op locatie als online te volgen
AI

Artificiële intelligentie

De leerling verkent hierin hoe AI-systemen werken. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Computational Thinking, programmeren gevorderd
  • AI

Creëren met digitale technologie

De leerlingen experimenteren hierin met digitale middelen om gedachten, ideeën of gevoelens uit te drukken. Ze leren onder andere:

  • gevorderde presentaties te maken;
  • over auteursrechten en bronvermelding;
  • alles over het de do’s en don’ts van contentcreatie op social media.
Creeëren met digitale technologie
Programmeren

Programmeren

De leerlingen experimenteren hierin met coderen. Dit domein bestaat onder andere uit de volgende modules:

  • Programmeren
  • Robots
  • Micro:bit
  • Robotica

Digitale technologie, jezelf en de ander

De leerlingen leren hierin online communiceren en handelen op respectvolle en verantwoorde wijze. Dit domein bestaat onder andere uit modules die vallen binnen het kader van:

  • Mediawijsheid
  • Digitaal burgerschap
Digitale technologie jezelf en de ander
digitale technologie, de samenleving en de wereld

Digitale technologie, de samenleving en de wereld

De leerlingen verkennen hierin onder andere de invloed van de mens op de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media en andersom. Maar ook:

  • verkennen hoe digitale technologie en media sociaal welzijn en sociale inclusie beïnvloeden;
  • redeneren over de kansen en risico’s van het gebruik van digitale technologie in de nabije omgeving;
  • verkennen wat de effecten zijn van digitale technologie op de ecologie.

Ga aan de slag met digitale geletterdheid en probeer DIGIT kosteloos

Ben je enthousiast om met digitale geletterdheid te starten? Met een gratis proeflicentie kun je DIGIT vrijblijvend uitproberen.

Methode DIGIT

MEER INFORMATIE OVER DE METHODE DIGIT

DIGIT-vo is sinds 2016 beschikbaar en wordt aangeboden op meer dan 400 scholen in het voortgezet onderwijs. De methode sluit aan op de komende curriculum-wijziging, waarin digitale geletterdheid als nieuw leergebied wordt toegevoegd.

DIGIT-po is sinds mei 2020 beschikbaar. De methode sluit aan op de komende curriculum-wijziging, waarin digitale geletterdheid als nieuw leergebied wordt toegevoegd.

 


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.