#

Webinar Fundament zonder Vakdocent

Op 29 november was er een interessant webinar van Instruct met voorlichting over het lesgeven met Fundament zonder Vakdocent. Er waren negen externe deelnemers van acht verschillende scholen bij de webinar. De voorlichting werd gedaan aan de hand van de ervaringen van een school die werkt met deze methode.

Nieuwsitem van Frans Peeters, overgenomen van Informaticavo.nl.

Eligant Lyceum

Gerard Apte is van oorsprong docent natuurkunde maar hij is eigenlijk zijinstromer op het Eligant Lyceum in Zutphen. Hij was de speciale gast in de webinar om te vertellen over zijn ervaringen. Toen Gerard afstudeerde waren er niet zoveel banen beschikbaar in het onderwijs en hij heeft een groot aantal jaren gewerkt als ICT-er in verschillende sectoren (o.a. chemisch, agro, belasting en in een ziekenhuis). Uiteindelijk is hij toch op een school terechtgekomen als docent natuurkunde. Op het Eligant Lyceum werd gewerkt met CO-Teach maar daar was men toch niet zo heel enthousiast over. De gastdocenten waren uitstekend, maar het waren veel losse delen, het was wellicht iets teveel academisch ingeschoten ook. Nu ze werken met Fundament zonder Vakdocent ervaart hij meer vrijheid en is het leuker dan vorig jaar. Ik noteer maar wat Gerard zei in de webinar …

Hulp bij het maken van een PTA

Hij is blij met de methode want dat geeft je een basis. Vanuit Instruct wordt er een PTA op maat voor je gemaakt dat aansluit op de manier waarop de school gestructureerd is, iemand van Instruct komt naar je toe! Maar uiteraard ben je helemaal vrij om dat aangeboden PTA aan te passen waar je wil. Samen met de school wordt voor het vak een modelplanning gemaakt waar je je uiteraard niet per se helemaal aan hoeft te houden. Gerard: “Soms is een onderwerp te leuk om er mee te stoppen en dan wil je graag nog even verder met het onderwerp.” En de docent krijgt een opstartraining voor de methode.

Uitlegvideo’s

Uitlegvideo'sBij Fundament zonder Vakdocent wordt er gewerkt in een online omgeving waar ook digitaal getoetst kan worden. Elk onderwerp begint met een korte uitlegvideo van 30 seconden tot enkele minuten. De uitlegvideo’s en de rest van de methode is ook goed te gebruiken op scholen waar roosterproblemen zijn (dubbeluren), waar een leerling langdurig ziek thuis is of op een school waar wel een vakdocent is maar er veel te veel uren informatica voor die docent zijn.

Randvoorwaarden

Instruct stelt wel enkele randvoorwaarden als je de methode wil gaan gebruiken. Het vak moet in het rooster geplaatst zijn en de leerlingen moeten echt fysiek bij elkaar komen, liefst twee lesuren per week. En ze moeten uiteraard op een computer kunnen werken (bij voorkeur een Windows machine en géén Chromebook).

Op de school van Gerard wordt in de derde klas gewerkt met pre-profielkeuze modules. De leerlingen mogen dan even proeven aan een keuzevak zodat een betere keuze gemaakt kan worden. Instruct heeft trouwens gratis promotiemateriaal voor je voorlichting aan leerlingen.

Actuele ontwikkelingen

Bij het interview vertelde Adriaan Gijssen wat dingetjes over enkele actuele ontwikkelingen. Zo is het keuzethema Security van de SLO flink opgepoetst en bijgewerkt. De eerste video’s komen na de kerstvakantie en eind januari zullen ze allemaal klaar zijn. Eind januari gaan ze dan aan de slag met het keuzethema usability. Dat moet veel praktischer worden en ook daar zullen volop uitlegvideo’s voor gemaakt worden. Die komen ergens in april/mei beschikbaar. Overigens zijn de uitlegvideo’s ook beschikbaar voor vakdocenten die werken met Fundament. Ze kunnen dan een Fundament Plus licentie afnemen. Neem hiervoor contact op met Instruct.

Gerard zou graag in contact komen met collega’s in het land. Adriaan nodigde hem dan ook alvast uit voor de Instruct Inspiratiedag 2024 op 10 april.

Bekijk het volledige webinar op YouTube. opname Webinar Fundament zonder Vakdocent in de praktijk 29-11

Wil je alleen het interview zien, klik dan hier.