De voorbereidingen voor het eerste schooljaar waarin Fundament zonder vakdocent ingezet zal worden zijn in volle gang. Graag houden we je op de hoogte van deze ontwikkelingen.
Om de leerlingen kennis te laten maken met de vakdocenten die de uitleg geven in Fundament zonder vakdocent zijn er korte video’s opgenomen. Elke nieuwsbericht zullen we één vakdocent uitlichten.
Naam: Jeroen de Brouwer
School: Ichthus Lyceum, Driehuis
“Informatica is hét vak waar theorie en praktijk elkaar in het klaslokaal vinden. Na een ruime acht jaar voor de klas geeft het enthousiasme van een leerling, die voor het eerst een zelfgemaakte IT creatie ziet werken, mij nog altijd een flinke dosis energie. Het begrijpen van en invloed hebben op digitale technologie in een snel veranderende wereld is enorm belangrijk. Informatica op de middelbare school is in mijn ogen onmisbaar, maar IT specialisten eindigen sneller in het bedrijfsleven, dan voor de klas. Fundament zonder vakdocent biedt een mogelijkheid om leerlingen toch deze kans te geven.”
Voor de klas staan is echt iets anders dan een uitleg geven via een lesvideo. Daarom hebben onze vakdocenten voorafgaand aan de video opnames een mediatraining gehad van Marit van Bohemen. De training was erg leuk, boeiend en leerzaam.
Inmiddels zijn de eerste video’s opgenomen en staat de volgende opnamedag in het Onderwijs Experience Center alweer gepland. Van ongeveer 95% van de paragrafen van het kernprogramma zal een video worden gemaakt om de leerlingen uitleg te geven en door de methode heen te loodsen.
Vierde klassen kunnen in het schooljaar 2022-2023 starten met onze nieuwe methode. Via deze nieuwsbrief zullen we je op de hoogte houden van de ervaringen van de betrokken leerlingen en docenten.
Er kunnen nog 1 of 2 pilotscholen bij. Heb je interesse om te starten? Laat het ons weten door een mail te sturen naar [email protected].
Instruct hoopt dat met alle aandacht voor het tekort aan informaticadocenten de methode Fundament zonder vakdocent uiteindelijk weer overbodig wordt. Maar tot die tijd zorgen we er graag samen met scholen voor dat het vak in het rooster kan terugkomen of kan blijven.