#

Nieuwe reclameregels voor vloggers

Vloggers mogen binnenkort producten waar zij betaald voor krijgen niet meer aanprijzen in hun YouTube video’s. De nieuwe reclameregels uit de Mediawet worden binnenkort op Europees niveau vastgelegd. Misleidende boodschappen als ‘de meest geweldige dagcrème ooit’ en ‘haal dit geweldige spel nu in huis’ zijn straks verleden tijd. 

Nieuwe reclameregels

De nieuwe reclameregels moeten ervoor zorgen dat kijkers niet worden aangemoedigd door de commerciële content van vloggers dat als zogenaamde neutrale content wordt voorgeschoteld. Justine Pardoen van het Bureau Jeugd en Media noemt de nieuwe regelgeving een ‘ongelooflijk belangrijk signaal’. “De industrie moet er blij mee zijn. Het wordt tijd dat er richtlijnen komen. Tot nu toe was het een soort wildwest. Begrijpelijk, want het is een nieuw veld.”

Dit zijn de nieuwe regels:

  • Iedereen die geld verdient met video’s op YouTube moet zich aanmelden bij  het Commissariaat voor de Media. Het Commissariaat ziet erop toe dat de Mediawet wordt nageleefd.
  • Vermeld duidelijk in de video dat er sprake is van reclame. Zoals bijvoorbeeld een video dat draait om het merk waarvoor ze betaald krijgen.
  • Vermeld duidelijk in de video dat er sprake is van productplaatsing en dat het om betaalde reclame gaat.
  • Harde maatregel: de maker van de video mag niet aansporen tot kopen, huren of afnemen van de producten.
  • Een YouTube video mag producten/diensten wel laten zien, maar de vloggers mogen deze niet aanprijzen als ze het gratis hebben ontvangen of ervoor betaald (gesponsord) zijn.

Sluikreclame

Vloggers vielen voorheen alleen onder de regels van de Reclame Code Commissie, een adviserende instantie zonder vervelende gevolgen. Met als gevolg dat de regels werden genegeerd en er reclame werd gemaakt zonder vermelding van gesponsorde producten in YouTube video’s. Tot dusver een succesvol verdienmodel voor vele populaire vloggers.

“Sluikreclame bij kinderen, daar moet je écht alert op zijn”, zegt Pardoen. “Op tv is reclame goed herkenbaar als reclame. Het zit in een blok, en vaak zitten ouders naast kinderen op de bank. Online is dat niet zo, en is de beïnvloeding heel intensief. Dat sommige jongeren wéten dat het reclame is, betekent niet automatisch dat ze goede beslissingen kunnen nemen, zegt ze. “Het is een stap makkelijker om een keer ‘nee’ tegen iets te zeggen als een influencer zegt: luister, dit is betaalde informatie. Dat je weet: zij doet niet enthousiast omdat ze enthousiast is, maar vanwege sponsoring.”

Product placement voorbeeldOverigens verwachten de experts uit het veld niet dat de nieuwe reclameregels veel invloed zullen hebben op het verdienmodel van vloggers. Adverteerders kunnen in het begin mogelijk wat terughoudender zijn. Zolang vloggers transparant zijn en de nieuwe regelgeving volgen zal het allemaal wel meevallen.

Bron: RTL nieuws


Hoe zorg je dat jouw leerlingen alle beschikbare media veilig en slim consumeren?

DIGITDit doe je door ze mediawijs te maken. Mediawijsheid is de verzameling competenties die je nodig hebt om actief én bewust te kunnen deelnemen aan de mediasamenleving. Maak leerlingen mediawijs met DIGIT, de methode voor digitale geletterdheid in het onderwijs. Meer weten?

Maak kennis met DIGIT-po voor het basisonderwijs.
Maak kennis met DIGIT-vo voor het voortgezet onderwijs.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.