Voor deze ‘In gesprek met infomaticadocent .. ‘ zochten we online contact met Astrid Raes van het Bernardinuscollege in Heerlen.
Directe aanleiding voor het gesprek is de opvallende hoeveelheid 3i Award winnaars onder haar leerlingen.
De 3i Award gaat jaarlijks naar het beste profielwerkstuk met een belangrijke informaticacomponent. Van de 4 ingezonden profielwerkstukken, zijn er maar liefst 3 in de prijzen gevallen!
Dit zijn ze:
Hartelijk gefeliciteerd met deze uitzonderlijke prestatie!
“Ik geef voor het 3e jaar informaticales in het voortgezet onderwijs en studeer nog voor mijn eerstegraads master Science Education and Communication Specialisatie Informatica. Ook heb ik een eigen bedrijf gehad na mijn PABO en Hogeschool Informatica studie. Daarmee heb ik een programma voor de kwaliteitsdienst van een brouwerij ontwikkeld.”
Astrid werkt met de methode Informatica Actief. De leerlingen ronden elke periode af met een praktische opdracht en een theoretische toets. Om die praktische opdracht te kunnen maken verdiepen de leerlingen zich zelfstandig in de theorie. De leerlingen zijn enthousiast over deze werkwijze. Hierbij krijgen de leerlingen een periodeplanning met duidelijke minimale eindtermen. Rubrics worden daarbij gebruikt om leerlingen te beoordelen en van feedback te voorzien.
Hoe ziet je werkdag er nu uit?
“Examen klassen en profielwerkstukken waren net klaar voor de Coronatijd. Ik heb momenteel vier klassen over en per klas één online les per week. Academische Vaardigheden Informatica is tijdelijk geparkeerd. Ik coach groepen online via Teams. Elke week overleggen we samen wat ze ontwikkeld hebben en wat de vervolgstappen zijn.’
‘Aangezien de leerlingen al zelfsturend waren, kunnen ze daar goed mee overweg. Het is waarschijnlijk dat online werken in Teams in het klassikale onderwijs zal worden geïntegreerd.’
Waar zouden we jou nog bij kunnen helpen?
“We zoeken goede technische documentatie die de leerlingen zelfstandig eigen kunnen maken.”
Wat is het mooiste succesmoment uit jouw loopbaan?
“We werken al euregionaal samen met bedrijven. We halen daarmee de wereld van buiten naar binnen. Vervolgens heb ik begin dit jaar mijn aandeel gehad in het behalen van het certificaat Euregioprofielschool.” (Toelichting Instruct: Zo’n school benadrukt het belang van buurttalen en uitwisselingen voor werk, kennis, kansen en cultuur.)
Veel scholen hebben te kampen met een tekort aan informaticadocenten. Wat zou je hen adviseren?
‘Zoek hulp vanuit het bedrijfsleven.”
Hoe ziet volgens jou de toekomst van het vak eruit?
“Het is belangrijk de leerlingen te begeleiden en ze te voorzien van de tools die ze nodig hebben en ze zelfsturend te laten zijn. Daarom moet je ze in staat stellen om te onderzoeken welke tools ze nodig hebben en zich de kennis eigen te laten maken. Momenteel ben ik bezig voor het onderzoek voor mijn studie. Ik ben zodoende geïnteresseerd in de manier van denken van de leerlingen.”
We gaan afronden, wat is de leukste reactie die je hebt gekregen in de afgelopen tijd?
“Mevrouw, we gaan u helpen met uw onderzoek.” Astrid licht toe: “Ze noemen zich het ’team van experts’.”
Concluderend is het mooi om te horen en om in resultaten te zien dat zowel het enthousiasme als de gedrevenheid van Astrid zo aanstekelijk werkt voor de leerlingen!
Wil je ook in de rubriek ‘In gesprek met informaticadocent …‘? Stuur een mail naar [email protected]. En we nemen contact met je op voor een interview.
Om een kijkje te nemen in het kernprogramma en de keuzethema’s in Fundament vraag je hier een online presentatie aan.