Woensdag 13 november vond in de week van de Mediawijsheid de bijeenkomst voor Digitale Geletterdheid plaats in het Archeon in Alphen. Docenten Renaldo Lakerveld en Abe van den Ban hebben we gedurende het laatste half uur een aantal vragen gesteld over hun ervaring met de implementatie van digitale geletterdheid op hun school. Hun conclusie: “Geef digitale geletterdheid een plek op het lesrooster”.
Tijdens deze middag kwamen ruim 50 onderwijsprofessionals uit het voortgezet onderwijs samen om zich te laten informeren en inspireren over de ontwikkelingen op het vakgebied van digitale geletterdheid.
Renaldo Lakerveld is ICT-coördinator, docent Digitale Geletterdheid en toevallig ook docent Aardrijkskunde op het Cals College in IJsselstein. Deze school werkt sinds 2017 aan digitale vaardigheden voor de leerlingen. Abe van den Ban geeft het vak Digitale Geletterdheid op het Zuiderzee College sinds vorig jaar. Op school is Abe ook nog de i-Coach en geeft hij Aardrijkskundelessen.
Renaldo: “Wij zijn begonnen met DIGIT-vo en werken daar al jaren mee. Bij de schoolleiding is aangegeven dat we iets moesten doen aan de digitale vaardigheden van de leerlingen. Ik heb dit zelf opgepakt en ben hier actief mee aan de slag gegaan.”
Abe: “Wij zijn vorig jaar gestart met de methode DIGIT-vo. Omdat digitale geletterdheid steeds belangrijker wordt en in 2022 waarschijnlijk een verplicht onderdeel, zijn wij gaan kijken hoe we dit kunnen aanbieden. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen digitaal vaardig zijn. Bij ons wordt MVI (media vormgeving en ict) gegeven in de bovenbouw. Daar merken we dat kinderen vaak de grondbeginselen van de digitale vaardigheden niet beheersen. ”
Renaldo: “Wij hebben digitale geletterdheid 1 uur per week op het lesrooster staan voor de brugklassers.”
Abe: “Ook wij hebben dit wekelijks op het rooster staan voor de leerlingen. We gaan evalueren of dit wellicht meer uren moeten worden.”
Abe: “Wij hebben eigen devices op school en dat werkt prima. Hiermee zijn we dit jaar in de brugklas mee gestart. Daarnaast hebben we ook laptopkarren en computerlokalen.”
Renaldo: “De leerlingen hebben een laptop en er is ook een computerlokaal.”
Renaldo: “ Per leerniveau hebben wij i-coaches, die docenten uit het team ondersteunen. Het is belangrijk dat docenten het vak kunnen geven, maar niet iedere docent is even digitaal vaardig. Op dit moment doen we daar nog niet genoeg aan en zijn we nog zoekende naar extra mogelijkheden om docenten te scholen.”
Abe: “Ook bij ons op school zou dit verbeterd kunnen worden. Nu is er een scholingsmiddag waarbij docenten bij elkaar komen om dit te verbeteren. Echter is dat niet voldoende. Het ligt nu nog bij de docenten zelf. Schoolleiding zou hier meer op moeten sturen. Ook zou dit meer moeten worden meegenomen bij bijvoorbeeld de opleidingen voor docenten.”
Abe: “Zorg voor een goede Wi-Fi verbinding en zorg dat de devices in orde zijn. Koptelefoons aanschaffen is wel een must. Uiteraard is het aan te bevelen dat je zelf als docent het programma doorloopt om het te ervaren”
Renaldo: “Pleit bij je leidinggevende voor minimaal 1 uur Digitale Geletterdheid op het lesrooster. Zo maak je het een succes!”
Eerder verschenen in de reeks ‘In gesprek met een docenten digitale geletterdheid’:
Wil je jouw ervaringen delen en heb je tips voor docenten of scholen die digitale geletterdheid willen gaan implementeren? Meld je dan aan voor de rubriek ‘In gesprek met een docent digitale geletterdheid…‘. Stuur een mail naar [email protected] en we komen bij je langs voor een interview.
Veel scholen zijn druk bezig de 21st century skills in hun onderwijs te integreren. Maar hoe doe je dat specifiek met het onderdeel digitale vaardigheden? Hoe maak je jouw leerlingen digitaal geletterd? Met DIGIT maak je leerlingen digitaal geletterd volgens alle competenties die beschreven zijn in diverse rapporten over digitale geletterdheid. Daarnaast sluit DIGIT aan op de komende curriculum-wijziging, waarin digitale geletterdheid als nieuw leergebied wordt toegevoegd. DIGIT is een volledige online methode voor het aanleren van alle digivaardigheden waarmee je leerlingen direct voorziet in een stukje digitale zelfredzaamheid die ze goed kunnen gebruiken bij de start in de onderbouw.