#

Gamification in Fundament

Eerder kondigden we aan dat we in onze online leeromgeving aan de slag gaan met gamification; het toepassen van spelelementen en gametechnieken om de leerervaring te verrijken.
Inmiddels is de pilotfase achter de rug, zijn er diverse aanpassingen gedaan, en is het systeem voor iedere klant beschikbaar!

Waarom gaan we aan de slag met gamification?

Gamification is een krachtige manier om het leerproces te verrijken en leerlingen meer betrokken te maken bij hun eigen ontwikkeling. Door spelelementen zoals badges, scores en uitdagingen toe te voegen, worden leerlingen gestimuleerd om actiever met de lesstof aan de slag te gaan.

Resultaten van de pilot

Op zeven scholen is een pilot uitgevoerd, waarbij zowel docenten als leerlingen het systeem in de praktijk hebben getest. Uit deze pilot blijkt dat de betrokkenheid van leerlingen op een positieve manier wordt beïnvloed. Gedurende de eerste weken werd er enthousiast onderling gedeeld welke badges behaald waren. Daarna gingen vooral de leerlingen in de ‘bovenste helft van het scorebord’ actief verder met het verdienen van badges. Dit had geen merkbare invloed op de sfeer in de klas. Bij de meeste leerlingen zie je toch een grote glimlach op het gezicht wanneer ze de confetti zien die het behalen van een nieuwe badge aangeeft. Daarnaast zijn er uit de pilot een aantal technische verbeterpunten naar voren gekomen, die inmiddels zijn verwerkt en toegepast.

Hoe ziet het systeem er in grote lijnen uit?

Resultatenoverzicht

Aan het einde van elk hoofdstuk staat de ‘Resultatenpagina’. Hier kunnen leerlingen hun voortgang en scorepercentage binnen het hoofdstuk bekijken. Onderaan de pagina staat aangegeven welke badge ze kunnen verdienen op basis van hun behaalde score.

Als je scorepercentage hoog genoeg is, wordt op deze pagina de bijbehorende badge automatisch vrijgespeeld.

Badge gewonnen

Daarnaast kunnen leerlingen hun verzamelde badges inzien op de nieuwe pagina “Mijn badges”. Hier worden alle behaalde badges weergegeven, inclusief die van hun klasgenoten.

Behaalde badges

De namen van de leerlingen worden gesorteerd op volgorde van het aantal behaalde badges.

 

Hoe heb je als docent inzage in de vorderingen?

Als docent kun je de tussenstand per klas bekijken via het klasdashboard. In het kader “Resultaten” vind je de knop “Badges overzicht”. Hier zie je exact hetzelfde klassement als de leerlingen.
Ook kun je als docent aan het einde van een hoofdstuk de ‘Resultatenpagina’ inzien. Onderaan deze pagina wordt aangegeven welke badge in dit hoofdstuk behaald kan worden, en op basis van welke score. Let wel: als docent kun je deze badge zelf niet unlocken.

Toch afmelden?

Standaard is gamification voor iedere klas ingeschakeld. Deelname is echter geheel optioneel en kan eenvoudig worden uitgeschakeld. In het klasdashboard, onder het kopje “Instellingen”, kun je via de knop “Algemeen” de instelling “Beloningssysteem” vinden. Met de slider zet je het eenvoudig aan of uit.

Als gamification is ingeschakeld voor de klas, maar een leerling liever niet wil meedoen aan het scoresysteem, is dat geen probleem! De leerling kan ervoor kiezen om zijn/haar naam en badges niet zichtbaar te maken in de klassikale scorelijst. In dat geval worden ook de badges van klasgenoten voor die leerling niet meer zichtbaar. Leerlingen kunnen zich onder de scorelijst individueel afmelden voor de scorelijst.

Vragen?

Het gamificationsysteem is beschikbaar voor alle gebruikers van Fundament. Heb je vragen over onze lesmethode, of ben je geïnteresseerd in een proeflicentie? Neem dan contact op met onze adviseurs via [email protected]. Heb je zelf ideeën voor verdere verbeteringen van gamification in onze methode? We horen ze graag!