#

‘Fundament zonder vakdocent’ van start

Eind augustus zijn 23 informaticaleerlingen uit 4-vwo op een middelbare school in Zuid-Holland als eerste klas in Nederland van start gegaan met onze nieuwe methode ‘Fundament zonder vakdocent’. Uitgeverij Instruct heeft deze lesmethode ontwikkeld als een oplossing voor het grote docententekort bij het vak informatica.

In het rooster

Het vak is klassikaal ingeroosterd. Tijdens de lessen is er een bevlogen docent aanwezig met affiniteit voor het vak. De leerlingen werken in een digitale leeromgeving volgens een planning. Deze planning vormt de basis. De leerlingen kijken uitlegvideo’s, lezen een paragraaf door en maken vragen en opdrachten.

Praktijkervaring

Fundament zonder vakdocent van startPiet Klop is de docent die deze klas begeleidt. Daarnaast geeft hij les op het MBO, specifiek de richting ICT-beheer. Voordat hij op het MBO aan de slag ging, heeft hij bij Unilever in de automatisering gewerkt, en daarna vele jaren als IT-detacheerder. Hierdoor kwam hij in aanraking met uiteenlopende organisaties en technische omgevingen. Na de eerste lessen met de methode ‘Fundament zonder vakdocent’ zei Piet: Het is fantastisch om op deze manier het vak te geven aan de 4e klas leerlingen! De uitlegvideo’s in de methode zijn didactisch van een goede kwaliteit. Ik gebruik ze als basis, daarnaast geef ik de leerlingen praktijkvoorbeelden mee van alles wat ik in het bedrijfsleven heb meegemaakt en probeer ik hen aan het denken te zetten. In het online dashboard bij de methode kan ik de voortgang van de leerlingen perfect monitoren..

Ook starten met Fundament zonder vakdocent?

Wil jij ook dit schooljaar nog een pilot doen met deze nieuwe methode? Laat het ons weten! Mail naar [email protected].

 

“Het is fantastisch om op deze manier het vak te geven aan de 4e klas leerlingen!”