De STEAM Cup Challenge is een uitdagende wedstrijd voor docenten en leerlingen die in teamverband werken aan een creatieve oplossing rondom een vooraf bepaald onderwerp. Deze wedstrijd is opgezet door Slim.nl en IT Randsteden om docenten op weg te helpen met programmeren, ‘maakonderwijs’ en ‘project based learning’ in de klas.
Docenten in het voortgezet onderwijs en mbo worden uitgedaagd om met een team of klas aan de slag te gaan met de micro:bit, een micro-computertje die je eenvoudig kunt programmeren, en het XinaBox-pakket. Met behulp van deze micro:bit en de bijbehorende sensoren wordt er een onderzoek uitgevoerd van de luchtkwaliteit rondom jouw onderwijsinstelling. Deelnemende docenten volgen voorafgaand een extensieve training hoe ze de luchtkwaliteit kunnen meten. Uitgebreide uitleg vind je hier: de spelregels.
De STEAM Cup Challenge is in te zetten tijdens de reguliere lessen, maar ook als extra opdracht voor een projectweek, top-klas of talent-klas.
Wanneer je je opgeeft ontvang je een docententraining waarin je kennismaakt met de werking van de Xinabox sensoren, IOT (Internet of Things), 3D kaarten in Excel en uiteraard de micro:bit en Makecode. Je verlaat de training met een pakket aan spullen, waarmee je direct aan de slag kunt. Trainingsdata vind je hier.
Bron: Slim.nl
Zit je krap met tijd en budget, maar lijkt het je leuk om met met de micro:bit aan de slag te gaan met je klas? Bestel dan de complete micro:bit kit. Hierin zitten alle materialen die benodigd zijn om de projecten in E-lab van DIGIT-vo uit te voeren. Wij adviseren om per klas van 25 leerlingen minimaal 5 kits aan te schaffen. Bestel hier de micro:bit kit!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.