Directeuren van 35 Nederlandse ICT-bedrijven roepen het kabinet op om digitale vaardigheden sneller op te nemen aan de lesstof van het basis- en middelbare onderwijs, zoals dat is voorgesteld in Curriculum.nu.
De adviesgroep Curriculum.nu heeft vorige week een advies aangeboden voor een nieuw onderwijscurriculum. Binnen dit advies pleiten zij voor het toevoegen van digitale geletterdheid aan de lesstof in het basis-, speciaal- en voortgezet onderwijs. De directeuren die de brandbrief hebben ondertekend slaan “als digitale sector alarm”.
Het gebrek aan digitale vaardigheden noemen zijn een maatschappelijk probleem, dat zo snel mogelijk opgelost moet worden. Met het nieuwe curriculum zijn zij “gelukkig”, mits het snel wordt ingevoerd. “Wij roepen de Tweede Kamer en het kabinet op om nu niet meer te treuzelen: neem dit curriculum dit jaar nog over.”
Het initiatief voor de brandbrief komt van bestuursleden van NLDigital, maar de oproep wordt gedaan op persoonlijke titel “om de boodschap kracht bij te zetten”, laat een woordvoerder van NLDigital weten.
De benodigde digitale kennis en vaardigheden zijn ver te zoeken. Niet alleen bij leerlingen, maar ook in de bestuurskamer spreekt men van een tekort. De directeuren wijzen er op dat in Nederland “veel te weinig digitale vaardigheden” zijn, terwijl “digitale kennis onmisbaar is om de kracht van technologie op een goede en verantwoorde manier te benutten.”
Binnen welk termijn digitale geletterdheid doorgevoerd wordt in de lesstof is nog onduidelijk. “Dit voorstel moet nog door de Tweede Kamer, het moet nog verder uitgewerkt worden en dan moet het nog landen in de leslokalen. Maar als er nu niet wordt doorgepakt, dan gaat het weer 10 jaar duren. Je moet niet weer in een discussie traject belanden”, benadrukt de woordvoerder.
Het tekort aan docenten is één van de struikelblokken om digitale geletterdheid snel aan het lespakket toe te voegen. De ondertekenaars van de 35 Nederlandse ICT-bedrijven bekijken de verschillende mogelijkheden om daarin te helpen. Men overweegt een meer gestructureerde vorm van gastdocentschap vanuit de bedrijven. Ook wil men bijdragen leveren aan het ontwikkelen van de lesstof, het onderwijzen van docenten en hulp bieden voor Pabo’s.
Tot de ondertekenaars behoren onder meer Bas van der Veldt van Afas, Unit4-oprichter Chris Ouwinga, Dirk de Groot van CGI, Edwin Prinsen van Cisco, Microsoft-topman Ernst-Jan Stigter en Joost Farwerck van KPN.
Instruct biedt een methode aan voor digitale geletterdheid: DIGIT. Dit is een compleet nieuwe methode voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. Momenteel passen meer dan 300 scholen de methode DIGIT toe.
Vraag nu kosteloos een proeflicentie aan.
Bron: www.agconnect.nl