In het basisonderwijs start het werken met en in de digitale wereld. Leerlingen gaan voor het eerst met een computer werken, ze leren van een digibord en komen in aanraking met online media en informatie tijdens het maken van hun eerste werkstuk of spreekbeurt. Gelukkig zijn veel scholen bezig om 21st century skills in hun onderwijs te integreren.
DIGIT-po is dé complete leerlijn voor het aanleren van digitale geletterdheid in het basisonderwijs. De methode is volledig online, altijd actueel, direct inzetbaar en uitermate geschikt voor leerlingen van groep 1 t/m 8.
Binnen DIGIT-po is het mogelijk digitale geletterdheid te integreren met andere vakken.
Ervaar zelf via een proeflicentie welke mogelijkheden de methode DIGIT-po biedt.
DIGIT-po is de complete leerlijn voor het aanleren van digitale geletterdheid in het basisonderwijs. De methode is volledig online, altijd actueel en direct inzetbaar. Het is met DIGIT-po mogelijk om digitale geletterdheid te integreren in de bestaande vakken. Het uitgangspunt van DIGIT-po is het rapport ‘Digitale Geletterdheid’ en de nieuwe conceptkerndoelen van SLO.
DIGIT-po is beschikbaar voor zowel de onderbouw als de bovenbouw. In de onderbouw biedt de methode speelse online en offline opdrachten en games die de leerlingen prikkelen en vooral veel plezier geven. Het lesmateriaal voor de bovenbouw sluit hier naadloos op aan. Door het inzetten van DIGIT-po hebben alle leerlingen dezelfde basis op het moment dat ze in groep 5 meer de digitale diepte ingaan.
Met DIGIT-po en onze uitgebreide expertise op dit leergebied, zorgen wij voor de (door-)ontwikkeling van digitale vaardigheden en talenten. DIGIT-po is een compleet pakket met daarin alle conceptkerndoelen digitale geletterdheid beschreven door SLO.
Digitale geletterdheid wordt een verplicht onderdeel in het vernieuwde curriculum. Binnen digitale geletterdheid onderscheiden we 9 conceptkerndoelen, opgesteld door SLO. Het lesmateriaal in DIGIT-po is verdeeld over deze kerndoelen. De huidige (onderstaande) domeinen komen terug in de nieuwe conceptkerndoelen:
De leerling leert diverse soorten programma’s en apps gebruiken en inzetten. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
De leerling leert doelgericht informatie te zoeken en vinden in digitale bronnen. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
De leerling leert veilig om te gaan met een computer en met data en de leerling is er bewust van hoe hij dit doet. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
De leerling leert digitale data (informatie) verzamelen en ordenen. Ze leren onder andere beschrijven hoe informatie tot stand komt door data doelgericht te verzamelen, te structureren en te verwerken en leren hoe ze informatie kunnen gebruiken om een vraag te beantwoorden. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
De leerling leert hierin hoe AI-systemen werken en wat kunstmatige intelligentie (AI) is en wat het voor invloed kan hebben. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
De leerlingen experimenteren met diverse programma’s en leren hoe ze digitale producten kunnen maken en gebruiken. Ze leren onder andere gevorderde presentaties te maken en over auteursrechten en bronvermelding. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
De leerlingen experimenteren hierin met coderen, ze leren hoe ze een computerprogramma kunnen maken met een stappenplan. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
De leerlingen leren hierin online communiceren en handelen op respectvolle en verantwoorde wijze. Ze leren om zich bewust te worden voor hun online gedrag. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
De leerlingen leren hoe ze een bericht uit de media kritisch kunnen beoordelen, ze bekijken onder andere de invloed van de mens op de ontwikkeling van digitale technologie en digitale media en andersom. Dit kerndoel bestaat onder andere uit de volgende modules binnen DIGIT-po:
DIGIT-po is volledig aan te passen aan elke wens en onderwijsvorm. De methode kan zelfstandig, klassikaal, projectmatig en/of geïntegreerd worden aangeboden.
Download leerlijn DIGIT-po, nieuwe conceptdoelen SLO Download leerlijn DIGIT-po, huidige doelen SLOGa je liever volledig adaptief te werk? Dat kan! Ook is DIGIT gekoppeld met Basispoort. Leerlingen en leerkrachten hebben middels een single sign-on toegang tot de educatieve software van DIGIT-po. Op school én thuis!
Hebben de leerlingen DIGIT afgerond? Dan weten ze hoe ze moeten werken op een pc, laptop of Chromebook. Daarbovenop profiteren ze van belangrijke vaardigheden die goed van pas komen in het dagelijks leven en het vervolgonderwijs.
Is het voor jouw school ook lastig grip te krijgen op digitale geletterdheid en gaat de uitrol moeizaam? Instruct helpt scholen bij verankering, uitrol en langdurige implementatie.
We bieden een pakket waarmee de implementatie en uitrol van digitale geletterdheid verankerd en begeleid wordt binnen een school. Met minimale inzet en investering, wordt tevredenheid, continuïteit en inbedding van digitale geletterdheid gerealiseerd.
Interesse? Klik op de knop en vul het formulier in.
Interesse implementatieverankeringWeten hoe je kan starten met digitale geletterdheid op school? Alle tips en tricks vind je in het whitepaper.
De DIGIT-po posterserie is nu op aanvraag beschikbaar. Wat worden jouw leerlingen als ze later groot zijn? Bestel de posterserie kosteloos en ontvang ze allemaal voor in jouw klas.
AANVRAGEN POSTER