60 procent van docenten heeft afstandsonderwijs ten tijde van de pandemie verrassend positief ervaren en ziet zichzelf in de toekomst ook (gedeeltelijk) online les geven. Blended learning is de toekomst van leren, al moet er wel meer aandacht komen voor didactische ondersteuning. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van VUB-professor Jo Tondeur.
Het onderzoek is tot stand gekomen als gevolg van de heropening van de scholen na de complete lockdown waar scholen van abrupt afstandsonderwijs (zonder enige kennis of voorbereiding) weer moesten overschakelen naar het lesgeven in de klas. De overgang bleek een serieus hindernissenparcours. Het gezamenlijk onderzoek van de universiteiten Brussel, Oslo, Wollongong en Zuid-Oost Noorwegen is uitgevoerd bij 1200 leraren uit 20 landen.
Uit het onderzoek is gebleken dat ruim de helft van de docenten voor de lockdown nog nooit digitaal had lesgegeven. In het secundair onderwijs had zelfs 74% geen ervaring met online lesgeven. Door dat gebrek aan ervaring was er grote behoefte aan technische ondersteuning, maar de behoefte aan didactische ondersteuning en begeleiding was nog groter.
“Dat is niet verwonderlijk als je erover nadenkt. Omdat alles heel snel moest gebeuren, hebben de meeste scholen er in eerste instantie voor gezorgd dat hun leraren zich konden behelpen: een digitale leeromgeving opzetten, communicatielijnen, enzovoort. Maar online leren draait natuurlijk om meer, zoals op de juiste manier vak-inhoud combineren met didactische strategieën en daar de juiste technologie voor gebruiken. Dat blijft ook een uitdaging voor scholen die volgend jaar willen verder gaan met blended learning”, licht VUB-professor Jo Tondeur toe.
Toch voelt zestig procent van de docenten zich al klaar om in de toekomst verder online aan de slag te gaan.
Volgens de VUB-professor zal het hoger onderwijs niet meer teruggaan naar 100% fysiek onderwijs. Al benadrukt hij wel dat het anders ligt bij het secundair onderwijs. “Sommige scholen zeggen: “dit nooit meer”, en keren terug naar de situaties zoals het was omdat ze nog niet ver genoeg staan, of omwille van hun context. “Maar veel scholen omarmen het blended leren ook structureel. Ze overwegen bijvoorbeeld een dag per week online les te geven of ze onderzoeken hoe ze open leeromgevingen kunnen creëren op de school zelf.”
Het onderzoek legt dus geen magisch recept voor blended onderwijs bloot. Scholen die met blended learning aan de slag willen gaan zullen eerst een visie moeten bepalen en een implementatieplan uittekenen om ervoor te zorgen dat iedereen ermee aan de slag kan en er baat bij heeft.
Professor Jo Tondeur is gespecialiseerd in:
Bron: VUB Press
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.