#

In gesprek met docent Engels, Johan van der Stel

In deze ‘In gesprek met…’ hebben we twee keer primeur! De eerste keer dat we een online interview voor ‘In gesprek met…’ hebben op afstand vanwege het coronavirus. Daarnaast is het de eerste keer dat we een docent Engels interviewen voor deze rubriek die gebruik maakt van de methode GPS Taal en Rekenen.

Het oorspronkelijke plan was om af te reizen naar het Zadkine Benthemplein in Rotterdam, want daar is onze gastheer, Johan van der Stel, werkzaam. De nieuwe corona maatregelen zette hier een flinke streep doorheen. Daarom hebben we de afspraak voortgezet via Skype.

“In gesprek met Johan” op afstand

Docent Engels Johan van der StelVoor ons allebei een beetje onwennig, een setting waarbij je ‘tegen een scherm’ praat.
Tegelijkertijd zou het juist niet vreemd moeten zijn, omdat juist dat scherm het o zo belangrijke beeld toevoegt aan de conversatie, met de wetenschap dat 80% van onze communicatie bestaat uit non-verbale interactie!

Alle scholen dicht vanwege COVID-19. Hoe pakt jouw school dat aan?

“Wij hadden het wel al zien aankomen, maar als het dan uiteindelijk zover komt, is het toch wel even schakelen”, aldus de docent. Johan en zijn collega’s zijn als team bij elkaar gekomen en direct aan de slag gegaan met het opzetten van een website met daarop: lesplanners, nieuws, contactmogelijkheden met docenten en een FAQ lijst. De website fungeert als centraal punt waar studenten alle noodzakelijke informatie kunnen vinden.

Voor het lesgeven wordt er naar tevredenheid gewerkt met Microsoft Teams. Alhoewel het communicatie- en samenwerkingsplatform een video-optie heeft, wordt deze toch niet altijd ingeschakeld door de studenten.

Afstandsonderwijs snel voor elkaar

“Ja, zo klinkt het en terugkijkend hebben we het inderdaad best wel snel op poten gezet. Dat ging alleen niet zonder slag of stoot hoor. De ene docent is meer digitaal vaardig dan de ander, dus er moest wel flink bijgespijkerd worden in digitale kennis en vaardigheden. Daar kwam de Rotterdamse mentaliteit van ‘niet lullen, maar poetsen’ wel goed bij van pas!” Zelf is Johan behoorlijk digitaal vaardig. “In de periode dat ik net afstudeerde, begon de opmars van digitale leermiddelen. De digiborden kwamen net in en ik ben meegegroeid met deze ontwikkeling.”

Studenten hebben structuur nodig

De studenten aan het Zadkine Benthemplein raakten in één keer hun structuur kwijt. Dit gold overigens ook voor de docenten. Om die structuur weer terug te brengen werd er een nieuw lesrooster opgesteld van drie weken onderwijs op afstand. Hiermee werden de verwachtingen overzichtelijk en transparant. Een les duurt 30 minuten met daaropvolgend een vragen half-uurtje en de mogelijkheid voor een kort een-op-een-gesprek.

Aanwezigheidsplicht tijdens afstandsonderwijs

Naast structuur vraagt de nieuwe situatie ook om heldere afspraken. Zo wordt er verwacht dat iedereen op afstand aanwezig is tijdens de lessen, dat trouwens ook wordt bijgehouden. Johan verwacht dat zijn studenten anticiperen op hetgeen hij zegt. “Interactie is een belangrijk onderdeel van mijn lessen en ook nu verwacht ik dat.”, vertelt de docent, “Anders sta ik mij in het zweet te werken en weet niet eens of ze nog wel aangehaakt zijn.” De docent Engels geeft tweeënhalve dag online lessen en de andere dagen zijn gereserveerd voor het voorbereiden van lessen en overige taken.

Even iets anders. Wat is jouw ervaring met GPS Engels?

“GPS is dusdanig opgezet dat het zelfstandig leren maximaal ondersteunt. Als ik er iets aan zou kunnen toevoegen, dan zou ik graag een toetsenbank toegevoegd willen zien. Zodat docenten zelf toetsen kunnen samenstellen.”

Hoe ben jij docent Engels geworden?

“O da’s een leuke vraag en daar zit ook nog wel een leuke anekdote aan vast. Op de havo (ik had wel VWO kunnen doen, maar had geen zin om mij bovengemiddeld in te spannen) heeft mijn docent Engels, het enige vak waar ik goede cijfers voor haalde, eens tegen mij gezegd; “jij wordt ooit een retegoeie autoverkoper óf een docent Engels net als ik”. Uiteindelijk ben ik dus docent Engels geworden.”

Het leukste aan lesgeven in het mbo

Voordat Johan bij het Zadkine als docent Engels aan de slag ging, heeft hij na zijn studie bij het Lentiz (mbo) gewerkt, waarna hij na een aantal jaren de overstap heeft gemaakt naar het voortgezet onderwijs. Op een gegeven moment begon het toch te kriebelen en is hij teruggekeerd naar het mbo. “Ik voel mij het best op m’n plek bij het mbo. En in alle eerlijkheid, de studenten hier zijn over het algemeen recht voor z’n raap. Je weet wat je aan ze hebt en ze hebben geen verborgen agenda. Zo ben ik zelf ook en het voelt fijn om op deze manier les te kunnen geven.”

Tot slot, hoe ziet de toekomst van het mbo eruit?

“Ik zou graag zien dat de lerarenopleiding aangepast wordt. Toen ik klaar was met mijn studie en aan de slag ging was ik totaal niet voorbereid op de realiteit. De inhoud van de opleiding sluit gewoon niet goed genoeg aan bij wat jij als beginnend docent minimaal nodig hebt. Misschien moet ik in de toekomst daar wel naar binnen lopen om daar mijn steentje aan bij te dragen. Ik heb inmiddels voldoende ervaring en ook een duidelijke visie op onderwijs ontwikkeld.”

En met dit laatste antwoord sluiten we dit online interview, wat geheel in stijl met het karakter van Johan voelde als gewoon een lekker gesprek, af met een volmondig “Tot volgende keer en blijf gezond!”


Eerder verschenen in de reeks ‘In gesprek met…’:

Ook in de rubriek ‘In gesprek met…‘? Stuur een e-mail naar [email protected] en we plannen een interview met je in.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.