#

In gesprek met Ruud Castelijns

Koning Willem 1 college (voorheen genaamd De Leijgraaf) is een ROC dat zich richt op het mbo. Ruud Castelijns, docent en taal coördinator Engels op het KW1C is al ruim 17 jaar werkzaam in het onderwijs In dit gesprek gaan we in op o.a. wat hij vindt van het lesgeven en geeft hij zijn mening op digitale geletterdheid.

Ruud CastelijnsWaarom heb je gekozen voor het onderwijs?

“Goede vraag. Hiervoor heb ik in het bedrijfsleven gewerkt. Op een gegeven moment was ik daar een beetje klaar mee en ging ik opzoek naar wat nieuws. Een van mijn beste vriendinnen zei toen dat ik in het onderwijs moest komen werken. “Hard werken, maar meer vakantie (geintje).” Daar ben ik mij in gaan verdiepen. Ik heb altijd graag met jongeren gewerkt en verwachtte dat het niet veel anders zou zijn. Inmiddels werk ik ruim 17 jaar met plezier in het onderwijs. Ik heb gekozen om Engels les te geven, omdat ik zelf half Amerikaans ben en het een mooi vak vind.”

Hoe verliep jouw carriereswitch richting onderwijs?

‘’Destijds was het een kwestie van heel veel sollicitatiebrieven sturen en hopen dat je werd uitgekozen. Mijn eerste baan als docent was bij ROC Rivor in Tiel, terwijl ik nog studeerde. Ik heb daar uiteindelijk 4 jaar gewerkt.

Bij De Leijgraaf, nu Koning Willem 1 College (KW1C) waren er in eerste instantie geen vacatures, maar toen die er wel waren kon ik daar meteen aan de slag. Het KW1C is een mbo met diverse opleidingen, van economie, zorg en welzijn, techniek en bedrijfsopleidingen. Ik heb op alle opleidingen wel les gegeven.”

Hoe zou je het werken op een mbo beschrijven?

“Als mbo-docent heb je best veel autonomie. Je hebt lessen die je geeft en taken die je ernaast doet. Het lesgeven vind ik toch wel het leukste omdat je dan bezig bent met studenten. De taken… die doen we er gewoon bij. Ik hoop wel dat het lerarentekort snel wordt opgelost, voordat het probleem groter wordt op het mbo.  Om mijn steentje bij te dragen, heb ik elk jaar wel 4 stagiaires die het vak Engels willen leren geven. Ik hecht daar veel waarde aan en ik vind dat het belangrijk is dat docenten in opleiding een goede stagebegeleiding krijgen. Zelf heb ik nog 8 jaar te gaan en ik verwacht die op het KW1C af te maken. Wanneer ik de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt verwacht ik niet door te werken en lekker van mijn luie dag te kunnen genieten.

Hoe lang maak jij gebruik van GPS Taal?

“We zijn zo’n 4 à 5 jaar geleden gestart met GPS Taal. We hebben destijds zowat alle methoden vergeleken met elkaar. Het voordeel van GPS is dat je de lesstof zelf kunt instellen, profielen eenvoudig samenstelt en aanpast waar nodig. Daarnaast hecht ik veel waarde aan persoonlijke en snelle service. Met GPS Taal wordt je ontzorgd.

Als taal coördinator heb ik de leerlijn aangezet met GPS Taal voor het hele ROC. Ik heb heel bewust gekozen de lessen in 3 stukken te delen, waarbij de studenten in het laatste deel zelfstandig online mogen werken. De online omgeving is erg handig en de studenten doen liever oefeningen online dan uit een boek. Mijn studenten mogen zelf bepalen of ze schriftelijk of online oefenen. Hoeveel Engelse les ze krijgen is geheel afhankelijk van de opleiding. Bij de opleiding Economie bijvoorbeeld, krijgen ze 3 uur per week Engels. Dat komt ten eerste omdat het kwalificatiedossier een hoger niveau Engels eist. Ook stromen deze studenten vaak door naar hbo opleidingen waar ze een hoger niveau moeten beheersen.

Uiteraard verwacht ik dat het vak Engels blijft bestaan. In ieder geval zolang ik hier nog werkzaam ben. We sturen immers steeds meer op internationalisering. Zo zijn we aan het onderzoeken in hoeverre we studenten met buitenlandse studenten kunnen laten communiceren in het Engels, waardoor het meer gaat leven. Veel studenten zeggen dat ze geen Engels kunnen, maar dat valt reuze mee. Wanneer ze dus wel moeten, zie je ook dat ze steeds beter worden en meer zelfvertrouwen krijgen. Met de techniek van nu liggen daar veel kansen, nu nog niet optimaal onbenut.”

Hoe denk jij over digitale geletterdheid?

“Studenten lijken digitaal geletterd omdat ze op social media zitten. Totdat ze dingen moeten doen in bijvoorbeeld Excel. Daar hebben ze vaak wel moeite mee. Overigens zijn er naast de studenten ook docenten die niet allemaal even digitaal vaardig zijn. Tijdens de lockdown was die kennis wel hard nodig. Het is dus wel verstandig om te beschikken over voldoende digitale vaardigheden, al zijn het alleen de basisvaardigheden.”

Eerder verschenen: In gesprek met Marco Roest


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen van Uitgeverij Instruct? Volg ons op LinkedIN en Twitter.