Welkom in de rubriek UITGEWERKT waarin we gepensioneerde informaticadocenten interviewen. Onze derde gast is: Nico Minnaard.
Nico Minnaard is sinds 6 oktober 2021 met pensioen. Hij heeft 41,5 jaar in het onderwijs gewerkt als leraar wiskunde en natuurkunde. Sinds het jaar 2000 gaf hij naast wiskunde ook les in het vak informatica. Het interview is afgenomen door Maarten van Sprang.
Hoe is het allemaal begonnen?
”Ik ben Nico Minnaard, ben getrouwd en heb 2 kinderen en een schoondochter. In totaal heb ik 46 jaar gewerkt waarvan 41,5 jaar in het onderwijs. Voor die tijd heb ik bij Eminent gewerkt. Een grote fabriek waar destijds elektronische orgels werden gemaakt. In diezelfde tijd heb ik een avondstudie gedaan voor de opleiding leraar wiskunde en natuurkunde. Drie avonden per week ging ik naar Utrecht voor die opleiding.
In het jaar 2000 vertelde Anton Wesdorp mij op een feestje, van een gezamenlijke vriend, het één en ander over CODI (Consortium Omscholing Docenten Informatica). Toen ik thuis kwam van het feestje ’s nachts, ben ik gelijk op internet alles over de opleiding docent informatica gaan lezen. Het sprak me zo enorm aan dat ik er meteen werk van heb gemaakt om op die opleiding te worden toegelaten. Het is me uiteindelijk gelukt om toegelaten te worden in de 3e omscholingsgroep van die opleiding (CODI). Zo ben ik dus van 2000 tot 2021 docent informatica geweest. Officieel ben ik sinds 6 oktober 2021 met pensioen. Ik kreeg alleen geen nieuw rooster voor het volgende jaar waardoor 16 juli 2021 mijn laatste werkdag was.
De scholen waar ik heb lesgegeven: Ik ben begonnen op de Huishoudschool in Bodegraven, Daarna CTS ”de Brug” in Capelle aan den IJsel, LTS ”Nieuwe Vaart” later ”Gouwelanden” en weer later ”Goudse Waarden” in Gouda. Tot slot 21 jaar op het Groen van Prinstererlyceum in Vlaardingen. Daar gaf ik niet alleen wiskunde maar ook informatica. Op alle scholen heb ik met heel veel plezier gewerkt. Maar om eerlijk te zijn was het Groen van Prinstererlyceum wel een hele leuke school. Ik ben daar ook vele jaren coördinator geweest van de bovenbouw HAVO.”
Wat mis je het meest van voordat je met pensioen ging?
“Weinig. Heel af en toe denk je wel eens aan die tijd voor de klas of aan je “oud” collega’s. Je leest of je hoort wel eens wat en dan denk je “oh ja” daar ben ik ook wel eens mee bezig geweest op school. Maar het is mooi geweest. Ik heb 41,5 jaar voor de klas gestaan en in totaal 46 jaar gewerkt. Ik ben gewoon aan een nieuw hoofdstuk begonnen en ik mag terugkijken op een mooi “schoolleven”. Op 31 maart jongstleden ben ik pas voor het eerst een bakje koffie wezen drinken in Vlaardingen. Dat was ook echt de eerste keer nadat ik met pensioen ben gegaan. Het was dan wel weer erg gezellig. Ik heb nog wel af en toe contact met “oud” collega’s.”
Hoe vond je het om les te geven tijdens corona?
”Het was een heel hectisch jaar. In een week tijd moest ik omschakelen van fysiek lesgeven naar digitaal lesgeven. We hebben een week lang gekeken hoe we alles konden omzetten en begonnen les te geven via Zoom. Bijna niemand in school wist wat dat was, één docent had er wat ervaring mee en daardoor zijn we gaan “zoomen”. Er was alleen 1 nadeel op Zoom, je kon maar maximaal 45 min lesgeven, vandaar dat we toen over zijn gegaan naar lessen van 40 minuten.
Op een gegeven moment moesten we overstappen op Teams. In het begin vond ik Teams dan ook helemaal niet zo goed werken en vond ik het werken met Zoom veel prettiger en wat ook meespeelde was dat je meer leerlingen tegelijk op je scherm zichtbaar had. Later heeft Teams ook veel updates gehad waardoor het wel prettiger werkte. Tijdens de pandemie ben ik vrijwel elke dag naar school gegaan. Ik werkte dan met 2 computers, eentje voor de presentatie met het lesmateriaal en op de ander kon ik de leerlingen zien. ’s Middags gaf ik dan nog fysiek les aan die leerlingen die of met achterstanden te kampen hadden of die in een moeilijke thuissituatie zaten.”
Wilde je eerder met pensioen toen je online lessen moest geven?
”De eerste paar maanden gaat het best aardig maar op een gegeven moment zag je leerlingen afhaken. De opdrachten worden dan niet meer gemaakt en het was moeilijk voor de leerlingen om discipline te tonen. Ik vond ook dat de online lessen veel meer voorbereidingstijd vergden. Ik probeerde wel zoveel mogelijk variatie aan te brengen in de online lessen, filmpjes, korte uitleg, opdrachtjes, quizjes, wedstrijdjes e.d. Het is een hartstikke leuke noodsprong voor leerlingen die om een of andere reden niet naar school kunnen komen maar niet voor langdurig gebruik. Ik heb daarna weer even fysiek les gegeven en de leerlingen omhelsden je bijna, zo gelukkig waren ze dat ze weer naar school mochten komen. Ik ben toen ook zeer rustig begonnen en liet iedereen zijn verhaal doen want gezelligheid is ook belangrijk. Maar goed, dan de vraag: Wilde je dan eerder met pensioen? Ik was daar helemaal niet mee bezig. Je kijkt er soms wel naar uit of nou ja, het zit in je achterhoofd maar daar denk je niet over na als je aan het lesgeven bent. Ik heb ook altijd met plezier lesgegeven in die 41,5 jaar tijd.”
Gaf je in je eentje informatica?
“Nee met zijn tweeën. Ik begon wel in mijn eentje maar later is er iemand bij gekomen. Het was bij de leerlingen altijd een gewild vak waardoor ik een groot afnemer was van Fundament van Instruct. Ik heb ook altijd wiskunde naast informatica gegeven. Dat gaf ik aan MAVO, HAVO en VWO. Een leuk weetje is dat ik bij de tweedegraads opleiding wiskunde samen met Anton Wesdorp in de klas zat. Vandaar dat ik Anton goed ken en daarnaast is hij ook nog een goede vriend van mijn broer.’
Ik heb jaren meegedraaid in de TOP groep, dat was een soort denktank voor de methode Fundament Informatica. We maakten of kregen praktische opdrachten en toetsmateriaal die dan na goedkeuring beschikbaar werden gesteld aan de gebruikers van Fundament. Dat heb ik met heel veel plezier gedaan.”
Wat doe je nu in je vrije tijd?
”Ik ben vrijwilliger bij de plaatselijke omroep RPL in Woerden. Ik film en bewerk films voor de uitzendingen op het YouTube kanaal. Er wordt gebruik gemaakt van het edit programma DaVinci Resolve. Daarnaast doe ik wat werkzaamheden aan het netwerk en computers. Verder hou ik mezelf nog bezig met het programmeren in Python, wat ik ontzettend leuk vind om te doen.”
Ga je er ook wel eens tussen uit?
”Ja, ik sport graag en dan met name wielrennen en hardlopen. Ik vind dat leuk om te doen en zo houd ik mijn lichaam fit. Daarnaast ga ik samen met mijn vrouw regelmatig op reis en het liefst met de camper, zoals afgelopen najaar naar Portugal en Spanje. Dit voorjaar staat er een grote reis gepland met de camper naar Griekenland. Het is nu dan ook fijn dat je je niet meer aan de schoolvakanties hoeft te houden en kan reizen wanneer je wilt.”
Check je nog de kanalen over het onderwijs?
”Weinig, ik vind dat ook niet erg omdat ik dat hoofdstuk heb afgesloten. Ik ben nu gewoon met hele andere dingen bezig waardoor ik gerichter aan het zoeken ben naar de dingen die ik leuk vind om te doen.”
Wat vond je van de telefoon in het onderwijs?
“De telefoon is aan de ene kant een prachtig apparaat en ik gebruik hem zelf ook heel vaak maar aan de andere kant kan het ontzettend vervelend en storend zijn. Zeker als je instructies of theorie aan het uitleggen bent. Het onderwijs heeft daar wel trucjes voor verzonnen zoals de telefoontas. Dat werkte over het algemeen wel aardig totdat veel leerlingen met 2 telefoons naar school kwamen. In sommige lessen gaf ik bepaalde opdrachten waarbij de leerlingen aan de hand van een instructie filmpje (op hun telefoon) een opdracht op de computer moesten uitvoeren.”
Is de laptop een goeie toevoeging in het onderwijs?
“Het is een super goede toevoeging aan het onderwijs. Sowieso al voor mezelf als docent, zo kon ik makkelijk overal mij voorbereiden en bijvoorbeeld presentaties laten zien. De laatste paar jaar zag ik ook dat de leerlingen steeds meer zelf hun laptop mee naar school namen. Dat was dan vooral bij het vak informatica. In Vlaardingen gebruiken we nog gewoon boeken en schriften.
Zijn er veel veranderingen geweest?
“Ik vond het erg fijn dat het Groen van Prinstererlyceum een flexrooster kreeg. In een flexrooster is er veel meer tijd voor individuele begeleiding en wat ook heel mooi is dat de leerlingen hun onderwijstijd zelf naar eigen persoonlijke behoefte kunnen indelen.”
Heb je altijd Fundament Informatica gebruikt?
”Ja, ik heb altijd Fundament van Instruct gebruikt omdat het gewoon een goede methode is. Ook de jaarlijkse bijeenkomsten waren altijd leuk en leerzaam. Ik ben ook vrijwel bij elke bijeenkomst geweest. Fundament Informatica is een methode die altijd up to date was en is.
Gaf je de havo en vwo-klassen les?
”Ik heb eerst allebei de niveaus lesgegeven maar toen kwam er een collega bij die wat meer affiniteit had met VWO leerlingen. Hij had een professionele opleiding programmeren gedaan en kon bij de leerlingen van het VWO net iets beter zijn ei kwijt. Sindsdien heeft hij eigenlijk de VWO leerlingen gehad en had ik de HAVO leerlingen. Het laatste jaar heb ik weer les gegeven aan VWO en HAVO. Over het algemeen kan de VWO-leerling zich beter richten op de lesstof en opdrachten. Bij de HAVO leerling merkte je dat je meer moest coachen en motiveren.”
De methode
“Het mooie van het vak informatica vond ik dat je projectmatig kon werken. Ik leverde dan de stof aan met de theorie. Dan konden ze met z’n tweeën een praktijk of projectopdracht gaan uitwerken. Helaas zat dat niet meer in nieuwste versie van de methode en dat vond ik echt ontzettend jammer. De leerlingen vonden die grote project of kleine praktijk opdrachten fantastisch om te doen. De methode is niet achteruitgegaan want het is en blijft een goeie methode van Instruct. De methodiek is met de komst van het nieuwe examenprogramma wel veranderd. Alleen de keuze modules (SLO) zijn nog grote opdrachten. In de methode zitten wel opdrachten maar dat zijn meer vragen die ze kunnen maken maar in de oude methode zaten echt grotere opdrachten. Ik vond het zelf als docent gewoon heel prettig om met Instruct (Fundament Informatica) te werken en de leerlingen konden hun creativiteit goed kwijt in die grotere opdrachten.”
Wat is je altijd bijgebleven?
“Het hele schoolleven. De fijne collega’s waar je mee samen werkte, het lesgeven, het begeleiden van leerlingen en uiteraard de vele buitenschoolse activiteiten, zoals sport, acties organiseren b.v. voor een goed doel, reizen met de leerlingen. Zo ben ik wel 3 keer naar Kenia geweest en één keer naar Ethiopië. Toch wel apart die reizen met school naar Afrika. Ook vond ik de kampen op Ameland (13 jaar) geweldig. Soms heb ik ook wel eens een minder jaar gehad omdat het dan niet lekker liep bij een paar klassen. Over het algemeen heb het hartstikke leuk gehad.”
Wil je ook in de rubriek ‘Uitgewerkt’, net als Nico Minnaard? Stuur dan een mail naar [email protected] en we nemen contact met je op voor een interview.