Genomineerden 3i Award 2022
De 3i Award gaat jaarlijks naar het beste profielwerkstuk van havo- of vwo leerlingen met een belangrijke informatica- / ICT-component. De vakjury, dit jaar bestaande uit: Rachel Baan, Kees Hommel, Jeroen de Brouwer en Adriaan Gijssen, heeft uit alle PWS-inzendingen een top 5 genomineerden vastgesteld.
Top 5 | 3i Award 2022
Genomineerden in alfabetische volgorde:
- 2Do4U-app
Diederick de Gier | Atheneum College Hageveld | Docent B. Heemskerk
Diederick heeft met Android Studio in de programmeertaal Kotlin een app ontwikkeld: een gepersonaliseerde en gebruiksvriendelijke activiteitenzoeker, ontworpen voor middelbare scholieren en studenten. Middels een enquête heeft hij de behoefte van de doelgroep gepeild. In zijn verslag blikt hij terug op het ontwikkelproces en de gemaakte keuzes.
- Autonome boot
Marc Verdoorn & Martijn van Dam | Gomarus Scholengemeenschap | Docent T. Dorst
Marc en Martijn hebben een boot gemaakt die autonoom kan varen. Het geraamte van de boot is met een 3d-printer geprint en de boot wordt aangestuurd door meerdere Arduino’s. Deze zijn zodanig geprogrammeerd dat de boot zelfstandig kan varen. In het verslag nemen ze de lezer mee in de theorie van het zelfstandig varen, het bouwen van de boot en de diverse programmeer uitdagingen.
- Game: factory escape
Job van Zwienen & Wybe van der Plas | Driestar College | Docent A.C. Gijssen
Job en Wybe hebben zich verdiept in game development. Ze schreven een verslag waarbij ze inzoomen op de geschiedenis van videogames, de verschillende perspectieven, platformen en de ontwikkeling van een videogame. Uiteindelijk hebben ze zelf een 2d platform game ontwikkeld met GameMaker Studio 2.
- LiFi
Jochem Baas & Sam van der Klugt | Metis Montessori Lyceum | Docent C. van den Berg
Sam en Jochem hebben in hun profielwerkstuk gekeken naar een internetverbinding over licht. Met een laser en een lichtsensor wordt er gecommuniceerd tussen twee Arduino’s met daaraan twee computers. In het verslag lichten ze toe welke protocollen en andere technieken er worden gebruikt om de overdrachtssnelheid zo hoog mogelijk te maken.
- Rubik kubus
Sietse Averesch & Willem Theunisse | Gomarus Scholengemeenschap | Docent T. Dorst
Sietse en Willem hebben een robot ontwikkeld die een Rubik’s kubus kan oplossen. In het verleden is een dergelijke robot vaker voorbij gekomen bij de 3i Award. Deze inzending is echter uniek vanwege de zelf ontworpen en 3d-geprinte behuizing en scan-methode van de kleuren. In het verslag gaan ze uitgebreid in op de verschillende oplos tactieken en keuzes die ze in het ontwikkelproces hebben gemaakt.
Op woensdag 13 april tijdens de Informatica Inspiratiedag is de prijsuitreiking van de 3i Award. Klik hier voor de rest van het programma van die (mid-)dag.
Wil je erbij zijn en je stem uitbrengen voor de 3i Award publieksprijs? Meld je dan hier aan.