#

Aan de slag met nieuwe leerdoelen digitale geletterdheid

Vanaf schooljaar 2023 – 2024 worden naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe leerdoelen voor digitale geletterdheid verplicht in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.  Digitale geletterdheid zal ook in jouw onderwijs een vaste plek moeten krijgen. Hoe kan je daarmee nu al een start maken? Instruct helpt jou bij de opzet voor de nieuwe lesdoelen in het basis en voortgezet onderwijs. 

Nieuwe leerdoelen

Nieuwe leerdoelen visie op digitale geletterdheidDe invloed van digitale technologie neemt steeds verder toe in de samenleving. Zodoende krijgt digitale geletterdheid op twee manieren plek in het curriculum. Het wordt verweven binnen de andere leergebieden en het wordt straks als apart vak aangeboden.  Is jouw school er al op voorbereid?

Thema’s nieuwe leerdoelen

Zorg voor een doorlopende leerlijn in heel het onderwijs, van de onderbouw van het po tot en met de bovenbouw van het vo. Door in verschillende contexten te werken en daarop te reflecteren, krijgen leerlingen de mogelijkheid concepten en werkwijzen wendbaar te gebruiken, kansen te herkennen en te benutten en eigen talenten te ontdekken en toe te passen.

Nieuwe leerdoelen

Het gaat om de volgende thema’s:

  • Data en informatie
  • Veiligheid en privacy
  • Digitale technologie
  • Communicatie en samenwerking
  • Digitaal burgerschap
  • Digitale economie

In deze zes thema’s komen de vier bekende domeinen – ict-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking– van DIGIT aan bod.

In het onderwijs en in het leven van jongeren speelt digitale technologie een steeds grotere rol. Huiswerk maken we in digitale toepassingen , samenwerken doen we steeds meer online en we communiceren veelal via social media platforms. Daarom is het van groot belang dat leerlingen de kennis en vaardigheden eigen maken die nodig zijn om te kunnen selecteren wat ze nodig hebben, te beoordelen wat van waarde is, data te analyseren en te interpreteren. Met deze kennis en vaardigheden kunnen zij nieuwe ontwikkelingen sneller begrijpen en een bijdrage leveren.

De voorwaarden voor een goede implementatie voor digitale geletterdheid zijn:

  1. Voldoende kennis en kunde van de leerkracht/docent op het gebied van digitale geletterdheid. Hoe beter jouw digitale vaardigheden zijn, hoe meer de leerlingen van jou kunnen leren. Neem je eigen digitale vaardigheden daarom eens onder de loep.
  2. Een goede infrastructuur: het is belangrijk om over de benodigde middelen te beschikken, denk aan een computerlokaal of eigen device.
  3. Sociale omgeving: contact met bedrijfsleven, hoe zetten zij technologie en digitale geletterdheid in? Leerlingen zien dat in de praktijk waarvoor digitale geletterdheid nodig is.
  4. Draagvlak: bespreek als team jullie houding en visie ten opzichte van digitale geletterdheid.
  5. Ervaring opdoen en meters maken is een must: gewoon starten?.

Reacties van een aantal leerkrachten die docenten die gestart zijn:

  • “Ik ben begonnen met Mediawijsheid in DIGIT-po. We zijn echt super enthousiast! We vinden dat er een mooie opbouw inzit. (Leerkracht, CBS De Arke).
  • In DIGIT zal het volgende mij bijblijven: DIGIT=Flexibel (& zo is ook Instruct).” (Leerkracht CBS De Lichtboei)
  • De online escape room in DIGIT-vo is een gave manier om een toets te maken! Ik heb deze met de leerlingen gedaan en het is een groot succes.” (Docent, namens scholengroep SPON)

Leerkrachten / docenten gezocht

We zijn op zoek naar po-leerkrachten en vo-docenten die willen meeschrijven aan de lesmethoden DIGIT (tegen vergoeding).

Heb je affiniteit met digitale geletterdheid en heb je interesse om mee te denken over de nieuwe invulling van de leerdoelen in onze methode DIGIT voor het basisonderwijs of het voortgezet onderwijs? Laat het weten via een e-mail naar [email protected] en we nemen contact met je op.

Bekijk onderstaande video voor meer informatie over de nieuwe leerdoelen.


Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.

Instruct

Instruct is meer dan een uitgeverij. Wij zijn een betrouwbare, betrokken partner in educatie.