In hoeverre weten basisschoolleerlingen hoe ze veilig moeten navigeren in een digitale omgeving? Zijn ze in staat om betrouwbare informatie te zoeken en te verwerken? Hoe gaan ze om met persoonsgegevens? Om hier achter te komen zal onder de naam Peil.DG een zogenoemde ‘nulmeting’ worden uitgevoerd dat zal onderzoeken wat basisschoolleerlingen uit groep 8 op dit moment wel en / of niet kunnen.
Het ontwikkelteam digitale geletterdheid van Curriculum.nu heeft eerder een voorstel voor digitale geletterdheid neergelegd bij de Kamer, zodat het als nieuw leergebied in 2022 in het landelijk curriculum kan komen. Wat het besluit ook wordt, er zal meer aandacht besteed gaan worden aan digitale geletterdheid. Uit internationaal onderzoek blijkt dat de digitale vaardigheden van leerlingen uit het voortgezet onderwijs tegenvallen. Daaruit blijkt hoe belangrijk het is om leerlingen in een vroegtijdig stadium de juiste vaardigheden aan te leren. Hiervoor is het belangrijk dat men eerst weet in hoeverre basisschoolleerlingen al digitaal geletterd zijn. De uitkomsten van de peiling worden gebruikt om het onderwijs in digitale geletterdheid verder vorm te geven en vroegtijdig knelpunten te inventariseren.
De peiling Digitale Geletterdheid zal in het voorjaar van 2021 plaatsvinden. Een representatieve steekproef van basisscholen wordt benaderd of ze hieraan willen meedoen. Deelname is volledig vrijwillig. Scholen kunnen zichzelf ook aanmelden voor het proefonderzoek. Meer over het aanmeldproces vind je hier.
Bron: Peildg.nl
Op de hoogte blijven van wat er speelt binnen DIGIT en digitale geletterdheid? Volg ons op Linkedin en Twitter.