Dit implementatieplan kan je inzetten voor digitale geletterdheid op school. Je kan dit stappenplan inzetten op basis van eigen inzicht, kennis en ervaring.
Stappen | Wat | Doel |
---|---|---|
Stap 1 | Belang van digitale geletterdheid bespreken, bijv. een studiemiddag of tijdens een vergadering. Instruct kan langskomen voor een presentatie. |
Bewustzijn en draagvlak voor digitale geletterdheid ontwikkelen; urgentie duidelijk maken. |
Stap 2 | Coördinator digitale geletterdheid benoemen en faciliteren met uren. | Eigenaarschap, aandacht en continuïteit borgen. |
Stap 3 | Ontwikkel een visie op digitale geletterdheid. Zie VISIE DIGITALE GELETTERDHEID in dit whitepaper. | Leerlingen toegang geven tot informatie en actief deel laten nemen aan de hedendaagse én toekomstige (kennis)maatschappij. |
Stap 4 | Oriënteer je op de lesmethode voor digitale geletterdheid. Nodig bijv. adviseurs uit om een presentatie te geven over de lesmethode DIGIT-vo voor digitale geletterdheid. |
Het beoordelen van een methode en de mogelijkheden voor de school en leerlingen. |
Stap 5 | Digitale geletterdheid opnemen als vak in het curriculum. | Leerlingen op eigen kracht leren functioneren in een samenleving waarin digitale technologie en media een belangrijke plaats hebben. |
Stap 6 | Methode voor digitale geletterdheid kiezen. | Nieuwe methode op grond van visie en integratie beoordelen. |
Stap 7 | Indien nodig: Deskundigheidsbevordering van individuele docenten. |
Kennis vergroten |
Stap 8 | ICT-voorzieningen realiseren. Denk bijv. aan lokaal, apparatuur en software. |
Leerlingen de mogelijkheid geven om met de methode te werken |
Stap 9 | Neem een besluit in de keuze van de methode voor digitale geletterdheid. |
Aanschaffen nieuwe methode volgens behoefte. Methode op boekenlijst plaatsen. |
Stap 10 | Start schooljaar. | De lessen kunnen beginnen. |
Stap 11 | Ontwikkeling en invoering volgen door het regelmatig terug te laten komen op de agenda. Jaarlijks wordt bekeken: digitale geletterdheid waar staan we en een evaluatie. | Evaluatie en ontwikkelingen. Coördinator volgt de invoering van digitale geletterdheid. Bij het opstarten zelfs wekelijks. Bijsturen waar dat nodig is, uitbouwen wat goed loopt. |
Meer weten vraag hier nu kosteloos proeflicenties aan voor de methode DIGIT-vo om dit schooljaar nog kosteloos te kunnen starten!
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Volg ons op Linkedin en Twitter.