Voor deze ‘In gesprek met informaticadocent Petra van Horen’ hoeven we slechts verbinding te maken via een conference-call, immers in deze tijden van Coronacrisis is dit de meest prettige manier om met elkaar te spreken. We hoeven ons in ieder geval geen zorgen te maken over de anderhalve meter afstand zullen we maar zeggen.
Petra van Horen is als docent informatica en digitale geletterdheid werkzaam op het OSVS Lyceum Schravenlant in Schiedam en blijkt een makkelijke prater. Na een korte kennismaking gaat het gesprek vloeiend over in het interview.
Vertel, hoe ben jij zo in het onderwijs terecht gekomen?
“Op de middelbare school was scheikunde mijn lust en leven, na een wat bijzondere middelbare school carrière die bestond uit achtereenvolgens; mavo, havo, 1 jaar laboratorium onderwijs en toen weer naar het vwo ben ik aan de Wageningen Universiteit Tropisch Landgebruik gaan studeren. In 1994 kocht ik mijn eerste computer, afgezien dan van de Commodore vic 20 die ik had op mijn 16e. Ik was meteen verkocht, wat je hier allemaal mee kon, de mogelijkheden leken eindeloos zeker toen ik op de universiteit voor het eerst op het internet rondkeek. Verslaafd aan dit medium vanaf het eerste moment zou je kunnen zeggen. Dit was zelfs zo erg het twee maanden duurde voordat ik onder druk van mijn studiebegeleider eindelijk eens echt aan de slag ging met mijn scriptie.
Na mijn studie te hebben afgerond ben ik via via in het onderwijs terecht gekomen. In eerste instantie als docent aardrijkskunde en later ook als docent informatica. In die hoedanigheid werkte ik aan het begin in 5 havo/vwo met sql.informaticavo.nl en in klas 4 met repl.it en Fundament-online. Inmiddels maak ik al 13 jaar gebruik van Fundament.”
We bevinden ons op dit moment in een heel bijzondere situatie. Hoe ga jij daar met je lessen mee om?
“Nou, de eerste les deed ik via Skype wat niet zo’n succes was. Daarom ben ik maar snel overgeschakeld op Google.meet wat heel erg bevalt. Wel heb ik een aantal duidelijke regels moeten afspreken omtrent aanwezigheid en het gebruik van de microfoon. Houden zij zich niet aan de afspraken voor wat betreft de weekopdrachten, dan volgt een onvoldoende. Verder ben ik wel tevreden over de manier waarop de leerlingen zich aanpassen en inzetten tijdens deze periode.
De winst van het afstandsonderwijs is wat mij betreft dat de leerlingen voor het eerst echt actief bezig zijn met het thuisleren. Ik merk aan de vragen die zij stellen dat zij actief aan de slag zijn.”
Als je iets aan Fundament zou moeten veranderen, wat zou dat dan zijn?
“Mijn diepe wens zou zijn dat Fundament een eigen SQL oefenomgeving heeft die eigen toetsvragen mogelijk maakt.”
Hoe ziet je werkdag en nu uit?
“Ik ben alleenstaande moeder dus naast het professioneel lesgeven heb ik nu net als veel andere ouders nu ook een thuissschool. Verder het gebruikelijke voorbereiden van de lessen, alleen dan nu online, achter leerlingen ‘aanjagen’ en hen een zo duidelijk mogelijke structuur bieden. Het werkt allemaal voor dit moment, maar ik mis toch wel de interactie met de klas en de lol die je dan hebt.”
Kan je zeggen dat de meeste leerlingen die voor informatica gekozen hebben ook aanleg voor dit vak hebben?
“Hmm… de meesten wel, een enkeling niet. Dit laatste komt dan doordat de bewuste leerling dan informatica door omstandigheden heeft moeten kiezen en dat pakt niet altijd even goed uit. Het is dan best een hele klus om ook deze leerling op niveau te krijgen zodat het eindexamen gehaald kan worden. Tegelijkertijd als het dan lukt geeft dit ontzettend veel voldoening.
Hoe zie jij de toekomst van informatica als keuzevak?
“Vergeleken met vroeger is er inmiddels al ontzettend veel verbeterd en de samenwerking met bedrijven, HBO’s en TU’s maken het voor de leerlingen ook duidelijker welke mogelijkheden er zijn. Ook het feit dat deze instellingen meewerken aan de ontwikkeling van een methode als Fundament maakt dat het niveau van het onderwijs beter aansluit bij de vervolgopleidingen.
De keuzedelen vind ik echt leuk en vernieuwend en ik kan mijn ei er zeker in kwijt.”
Zie je dat er meer meisjes kiezen voor informatica?
“Nou nee, dat kan ik niet echt zeggen. Het is wisselend en het verschilt per jaar zoveel dat ik niet echt kan zeggen dat er sprake is van een trend.”
Wat is het mooiste/leukste succesverhaal wat je kent in deze context?
“Een aantal jaren terug had ik een 5-havoleerling die mee moest doen aan een opdracht om samen een met behulp van Visual-basic een educatief spel te ontwikkelen. Deze leerling stapte er werkelijk met nul kennis in maar werd tijdens het project zo enthousiast en stopte er zoveel extra uren in dat hij na drie maanden de beste van de school was in Visual-basic. Uiteindelijk is hij informatica gaan studeren.”
Tot slot nog het volgende: welke vraag heb je mogelijk gemist in dit interview?
“Waarom heb je voor informatica gekozen?”
“Het antwoord hierop is dat voor mij bij informatica een heleboel dingen samenkomen zoals: puzzelen, abstract denken, samenwerken, techniek en communicatief vaardig zijn. Kortom er zit voor iedereen wel wat in.”
En met dit inzicht sluiten we het gesprek af en is het weer op naar de volgende video conferencecall.
Wil je ook in de rubriek ‘In gesprek met informaticadocent …‘? Stuur een mail naar [email protected] en we nemen contact met je op voor een interview.
Om een kijkje te nemen in het kernprogramma en de keuzethema’s in Fundament vraag je hier een proefabonnement aan.