In de rubriek ‘in gesprek met..’ gaat de reis dit keer naar Noord-Holland. Ingeklemd tussen IJmuiden, Velserbroek en het Noordzeekanaal ligt het kleine plaatsje Driehuis waar het Ichthus Lyceum onderdak biedt aan ruim 1200 leerlingen.
We zijn hier op bezoek bij Jeroen de Brouwer, docent informatica en wiskunde. Eén van de eerste vragen is natuurlijk hoe het allemaal zo gekomen is. Hoe komt het dat je nu als docent informatica voor de klas staat? Zoals bij zovelen is ook het verhaal van Jeroen uniek. Na de opleiding tot Medisch Ingenieur met succes te hebben afgerond en hierin te zijn afgeknapt op de stages in het ziekenhuis, was het wel gemakkelijk om het studentenbaantje als kok om te zetten in een daadwerkelijke full-time baan. Meteen wordt hier door Jeroen aan toegevoegd dat hij geen kok was die ‘een beetje van dit en een beetje van dat’ deed. De uitdaging voor hem zat heel erg op het vlak van organisatie en processen. Dus bij grote groepen gasten het zo uitkienen dat iedereen op hetzelfde moment het eten kreeg. Het procesmatig denken zat er toen al in. Dat hij dit vervolgens ook toepaste bij het op orde krijgen van de automatisering van het bedrijf mag geen verrassing heten.
Naast hard werken was Jeroen ook actief bij een musical groep. En door toedoen van de pianist die tevens docent was op het Ichthus Lyceum belandde Jeroen als gastdocent voor een klas havo-leerlingen. Dit beviel van beide kanten zo goed dat hij al snel vaker voor de klas te vinden was. Zo kon het gebeuren dat hij op een gegeven moment als docent informatica aan de slag ging.
Het eerste jaar was hierin best spannend, want naast lesgeven was ook de methode Fundament hartstikke nieuw. De strategie dat eerste jaar was om minimaal één tot twee hoofdstukken vooruit te werken zodat hij in ieder geval de wat ‘slimmere’ leerlingen van een antwoord zou kunnen voorzien.
Inmiddels zijn we zes jaar verder en heeft Jeroen zich ontwikkeld tot een volwaardige informatica-, en wiskunde docent. Samen met een collega verzorgt hij de informatica lessen voor zo’n 150 leerlingen. Hiervoor hebben zij de beschikking over een goed uitgerust lokaal waarin apparatuur terug te vinden is die gebruikt wordt voor de verschillende projecten. Variërend van een 3d-scanner en 3d-printer en apparatuur voor het maken van virtual reality projecten tot de basis voor informatica in de vorm van Arduino. Voor de basislessen informatica beschikken de leerlingen zelf over Chromebooks, voor de ingewikkeldere projecten heeft de sectie eigen laptops met voldoende rekenkracht ter beschikking.
Waar Jeroen in de eerste jaren er voor koos om eerst de theorie aan te bieden en vervolgens de leerlingen hiermee aan de slag te laten gaan tijdens opdrachten is deze aanpak inmiddels 180 graden omgedraaid. Bij de opdrachten die aangeboden worden staan verwijzingen naar de bijbehorende theorie in Fundament. De gedachte achter deze aanpak laat zich raden. De noodzaak om de betreffende theorie tot zich te nemen is voor de leerling duidelijk. Immers alleen wanneer die kennis tot zich genomen wordt kan verder gegaan worden met de opdracht. De kans dat deze theorie vervolgens beklijft is daarmee ook groter.
De toekomst van het vak informatica is rooskleurig. Immers de hoeveelheid technologie om ons heen neemt hand over hand toe wat de noodzaak tot het opleiden van gekwalificeerde mensen alleen maar groter maakt. Tijdens de ‘wervingspraatjes’ voor dit keuzevak belicht Jeroen wat technologie voor ons betekent en hoe het overal om ons heen aanwezig is. In de hoop de leerlingen voor dit mooie vak te laten kiezen. Het aantal leerlingen breidt zich dan ook uit. Digitale geletterdheid wordt nu verweven in de eerste klassen. Daardoor merk je dat het niveau van de leerling beter aansluit bij informatica. Het zijn beiden snelst groeiende vakken.
Na anderhalf uur te hebben gesproken met deze vakbekwame en enthousiaste docent ben ik eigenlijk een beetje jaloers op zijn leerlingen. Ik zou ook wel eens aan de slag willen met een project over 3d printen, virtual reality of een mooie app bouwen.
Eerder verschenen in de reeks ‘In gesprek met informaticadocent’:
Ook in de rubriek ‘In gesprek met informaticadocent …‘? Stuur een mail naar [email protected] en we komen bij je langs voor een interview.