#

Update masteronderzoek informatica

Eerder hebben we geschreven over Denise Toledo, die als onderdeel van haar opleiding tot eerstegraads informaticadocent onderzoek doet naar het vak informatica, maar dan zonder vakdocent.

Inmiddels zijn haar leerlingen al een aantal weken verder en is het tijd om de eerste reacties te peilen!

Uitlegvideo’s

Uitlegvideo'sVoor het onderdeel HTML/CSS, waarmee Denise werkt, hebben wij van Fundament nog geen officiële uitlegvideo’s beschikbaar. Denise heeft gemerkt dat sommige leerlingen het lastig vinden om zich eerst voornamelijk met de tekst bezig te houden en daarna pas over te schakelen naar de opdrachten/praktijk. “Ik kan thuis ook lezen”, mompelde een leerling. Om hierop in te spelen, heeft Denise zelf een aantal video’s gemaakt, die door de leerlingen zeer positief zijn ontvangen.

Studiewijzer

Ook het werken met een studiewijzer en bijvoorbeeld lesuitval, is voor sommige leerlingen even wennen. “We hebben geen les, dus hoeven we ook niets te doen”, is een opmerking die een paar keer voorbij kwam. Als leerlingen nog niet gewend zijn aan het concept van flipping the classroom, dan kan het best even wennen zijn om aan de hand van een studieplanner te werken. Wij van Fundament herkennen deze ervaring ook van sommige andere scholen, echter zien we ook dat leerlingen na verloop van tijd wel in een flow van werken met een studiewijzer komen, maar dat het wel tijd nodig heeft.

Nu, na de voorjaarsvakantie, gaan de leerlingen van Denise aan de slag met een praktische opdracht. Zodra deze is afgerond, volgt er weer een update.

Denise benadrukt nogmaals dat het gebruik van uitlegfilmpjes altijd een meerwaarde heeft, ook wanneer je als vakdocent wel gewoon les geeft. Leerlingen kunnen op hun gemak iets terugkijken, en zelfs als ze ziek zijn, kunnen ze op een later tijdstip dezelfde uitleg als de klas tot zich nemen.

Op de hoogte blijven?

Geïnteresseerd in de ontwikkelingen, wil je meer informatie of dat wij contact met je opnemen? Laat je gegevens bij ons achter, zodat we je op de hoogte kunnen houden.

Houd me op de hoogte!