Momenteel heeft Nederland te maken met een grote achterstand bij miljoenen Nederlanders. 4,5 miljoen volwassen hebben een grote achterstand in digitale vaardigheid en zijn onvoldoende in staat om gebruik te maken van bijvoorbeeld de digitale dienstverlening van de overheid. In het bijzonder is dit de groep 65-plussers. Ook laaggeletterden, mensen met een licht verstandelijke beperking en anderstaligen lopen ernstig vast in de huidige digitale wereld van de overheid.
In een steeds verder digitaliserende maatschappij is de ernstige achterstand van digitale vaardigheid een snel groeiend probleem. Iedereen moet over voldoende digitale vaardigheden beschikken om zelfstandig en veilig aan de maatschappij te kunnen deelnemen. Deze achterstand veroorzaakt grote frustratie en zorgt ervoor dat een groot deel van de maatschappij buitenspel staat. Het resultaat hiervan is dat mensen niet zelf hun bankzaken kunnen regelen, voorzieningen mislopen zoals toeslagen, de bijstand en de aanvullende studiebeurs en veelal in een neerwaartse spiraal terecht komen.
De Nederlandse bibliotheken richten bankinformatiepunten en of formulierenbrigades in voor deze doelgroep. Door de sluiting van steeds meer bankkantoren in de afgelopen jaren is er geen plek meer voor de grote vraag naar begeleiding van bankzaken.
De NOS wijdde onlangs een nieuwsbericht over het in hoog tempo realiseren van IDO loketten ( Informatiepunten Digitale Overheid). Lees hier het hele bericht.
DIGIT-start biedt ondersteuning aan mensen die nooit of nauwelijks met een computer hebben gewerkt. Om cursisten goed op weg te helpen, te motiveren en te ondersteunen biedt de methode ondersteuning aan. De cursist kan er ook voor kiezen om zelfstandig aan zijn digitale vaardigheden te werken met DIGIT-start.
Begeleiding kan plaatsvinden via:
Ben je werkzaam in bovengenoemde organisaties en ben je gemoeid met de ondersteuning van laaggeletterdheid binnen jouw sociaal domein? Lees dan meer over de methode DIGIT-start en vraag kosteloos een proeflicentie aan!